Рудольф Бухбиндер играет все сонаты Бетховена / Rudolf Buchbinder performs all of Beethoven’s piano sonatas
6 +

Рудольф Бухбиндер играет все сонаты Бетховена / Rudolf Buchbinder performs all of Beethoven’s piano sonatas

Описание

Перенос концертов с 5-13 июля 2021г.

Исполняет Рудольф Бухбиндер (фортепиано)

09.07.2022 Вечер первый

В программе:
Соната № 1 фа минор, соч. 2 № 1
Соната № 10 соль мажор, соч. 14 № 2
Соната № 13 ми-бемоль мажор, соч. 27 № 1
Соната № 4 ми-бемоль мажор, соч. 7
Соната № 14 до-диез минор, соч. 27 № 2 («Лунная»)

10.07.2022 Вечер второй

Соната № 5 до минор, соч. 10 № 1
Соната № 12 ля-бемоль мажор, соч. 26 («Соната с траурным маршем»)
Соната № 22 фа мажор, соч. 54
Соната № 17 ре минор, соч. 31 № 2
Соната № 18 ми-бемоль мажор, соч. 31 № 3

11.07.2022 Вечер третий

Соната № 3 до мажор, соч. 2 № 3
Соната № 19 соль минор,соч. 49 № 1
Соната № 26 ми-бемоль мажор, соч. 81a («Прощальная»)
Соната № 7 ре мажор, соч. 10 № 3
Соната № 28 ля мажор, соч. 101

13.07.2022 Вечер четвертый

Соната № 6 фа мажор, соч. 10 № 2
Соната № 24 фа-диез мажор, соч. 78
Соната № 16 соль мажор, соч. 31 № 1
Соната № 29 си-бемоль мажор, соч. 106 («Хаммерклавир»)

14.07.2022 Вечер пятый 

Соната № 2 ля мажор, соч. 2 № 2
Соната № 9 ми мажор, соч. 14 № 1
Соната № 15 ре мажор, соч. 28 («Пасторальная»)
Соната № 27 ми минор, соч. 90
Соната № 23 фа минор, соч. 57 («Аппассионата»)

15.07.2022 Вечер шестой

Соната № 11 си-бемоль мажор, соч. 22
Соната № 20 соль мажор, соч. 49 № 2
Соната № 8 до минор, соч. 13 («Патетическая»)
Соната № 25 соль мажор, соч. 79
Соната № 21 до мажор, соч. 53 («Аврора»)

16.07.2022 Вечер седьмой

Соната № 30 ми мажор, соч. 109
Соната № 31 ля-бемоль мажор, соч. 110
Соната № 32 до минор, соч. 111

В воображаемом кинофильме о Бетховене на главную роль стоило бы пригласить Рудольфа Бухбиндера: даже внешний облик австрийского пианиста заставляет вспомнить портреты гениального композитора, а случайное созвучие имен двух венцев кажется символичным. Бухбиндер живет в диалоге с Бетховеном всю жизнь – его недавняя книга так и называется: «Мой Бетховен – жизнь с Мастером». Пусть Бухбиндер отделен от Бетховена двумя столетиями, приблизиться к предшественнику помогают исторические и биографические источники, документы, письма, рукописи и, конечно, музыка. Бухбиндер принадлежит к числу пианистов-исследователей, для которых драгоценны не только каждая нота и каждая пауза, не только каждая ремарка или пометка, оставленная рукой автора: важна вся его жизнь, ее радости и невзгоды, трагедии и триумфы. Разговор о Бетховене Бухбиндер начинает с рассказа о его человеческих качествах, о силе его чувств, о его умении любить и потребности быть любимым. В бетховенской музыке Бухбиндер видит отражение характера и судьбы своего соотечественника, и как не может наскучить общение с близким другом, так Бухбиндер играет Бетховена вновь и вновь – и каждый раз по-новому. Вопреки школьной терминологии, пианист называет Бетховена «величайшим романтиком»; он и сам – музыкант-романтик, который больше всего страшится застылости, обездвиженности и формализма. Бухбиндер известен тем, что никогда не слушает себя в записи, ибо в момент слушания он уже сыграл бы то или другое место иначе – это относится и к трижды записанной им полной антологии бетховенских сонат. Поэтому же Бухбиндер не любит работать в студиях – ему требуются нервное напряжение живого выступления и эмоциональная связь с публикой.

2020-й был юбилейным Годом Бетховена, в 2021-м свой юбилей отмечает Бухбиндер – пианист, которому возраст, по его словам, дал главное: свободу. В игре Бухбиндера сочетаются мудрость опытнейшего музыканта и юношеская свежесть, живость сорванца – Spitzbube – по имени Руди. «Заигранные вещи надо исполнять так, чтобы никто в зале не мог про себя подпевать», – говорит Бухбиндер в интервью; он не устает удивляться сам и удивлять слушателей своими находками. Многие годы играя в ансамблях с выдающимися инструменталистами – струнниками, духовиками, – Бухбиндер стремится мыслить оркестрово, интерпретируя фортепиано как универсальный «сверхинструмент» с бесконечным многообразием тембровых красок и динамических оттенков, как тот самый инструмент будущего, которого дождалась наконец бетховенская музыка. В объемной и многоплановой бетховенской фактуре Бухбиндер находит всё новые детали и грани. Даже искушенного слушателя подстерегают сюрпризы, ведь общий и крупный планы у Бухбиндера постоянно чередуются – и в фокусе могут оказаться и прятавшийся в тени подголосок, и далеко опережающее «классицизм» диссонирующее созвучие, и ажурное украшение, и плотная аккордовая глыба. Бухбиндер – феноменальный драматург, способный удерживать напряженное внимание слушателей от первого такта до последнего, в том числе и в медитативных медленных частях: темпераментный пианист горячо возражает против затягивания их темпов.

У Бухбиндера, как истинного романтика, есть несбыточная мечта: перенестись в прошлое и провести сутки в комнате Бетховена, незаметно наблюдая за работой гения. Мариинский театр приглашает провести в обществе Бетховена семь вечеров, слушая «Новый Завет фортепианной музыки» (Бюлов о тридцати двух сонатах) в прочтении крупнейшего его адепта, эксперта и толкователя. Христина Батюшина


Performed by Rudolf Buchbinder (piano)

09.07.2022 First evening

Piano Sonata No. 1 in F minor, Op. 2 No. 1
Piano Sonata No. 10 in G major, Op. 14 No. 2
Piano Sonata No. 13 in E-flat major, Op. 27 No. 1
Piano Sonata No. 4 in E-flat major, Op. 7
Piano Sonata No. 14 in C-sharp minor, Op. 27 No. 2 (“Moonlight”)

10.07.2022 Second evening

Piano Sonata No. 5 in C minor, Op. 10 No. 1
Piano Sonata No. 12 in A-flat major, Op. 26 (“Trauermarsch”)
Piano Sonata No. 22 in F major, Op. 54
Piano Sonata No. 17 in D minor, Op. 31 No. 2
Piano Sonata No. 18 in E-flat major, Op. 31 No. 3

11.07.2022 Third evening

Piano Sonata No. 3 in C major, Op. 2 No. 3
Piano Sonata No. 19 in G minor,Op. 49 No. 1
Piano Sonata No. 26 in E-flat major, Op. 81a (“Les Adieux”)
Piano Sonata No. 7 in D major, Op. 10 No. 3
Piano Sonata No. 28 in A major, Op. 101

13.07.2022 Fourth evening

Piano Sonata No. 6 in F major, Op. 10 No. 2
Piano Sonata No. 24 in F-sharp major, Op. 78
Piano Sonata No. 16 in G major, Op. 31 No. 1
Piano Sonata No. 29 in B-flat major, Op. 106 (“Hammerklavier”)

14.07.2022 Fifth evening

Piano Sonata No. 2 in A major, Op. 2 No. 2
Piano Sonata No. 9 in E major, Op. 14 No. 1
Piano Sonata No. 15 in D major, Op. 28 (“Pastorale”)
Piano Sonata No. 27 in E minor, Op. 90
Piano Sonata No. 23 in F minor, Op. 57 (“Appassionata”)

15.07.2022 Sixth evening

Piano Sonata No. 11 in B-flat major, Op. 22
Piano Sonata No. 20 in G major, Op. 49 No. 2
Piano Sonata No. 8 in C minor, Op. 13 (“Pathétique”)
Piano Sonata No. 25 in G major, Op. 79
Piano Sonata No. 21 in C major, Op. 53 (“L’Aurora”)

16.07.2022 Seventh evening

Piano Sonata No. 30 in E major, Op. 109
Piano Sonata No. 31 in A-flat major, Op. 110
Piano Sonata No. 32 in C minor, Op. 111

If one imagines a film being made about Beethoven, one could do worse than to invite Rudolf Buchbinder to act the lead role: the physical appearance alone of this Austrian pianist inexorably conjures up in the imagination various portraits of the great composer himself, while the consonant similarity of the names of these two redoubtable men of Vienna seems symbolic. Buchbinder has been in a dialogue with Beethoven his entire life – hence the title of his recent book, Mein Beethoven: Leben mit dem Meister (My Beethoven: Life with the Master). Although Buchbinder may well be separated from Beethoven by two centuries, yet still he may come closer to his predecessor thanks to historical and biographical resources, documents, letters, manuscripts and, by no means least, the music itself. Buchbinder belongs to that class of pianist-researchers for whom it is not just each note and each pause that are significant, not just each remarque or note left in the composer’s own hand: his whole life is important, its joys and its woes, its tragedies and its triumphs. Buchbinder commences talking about Beethoven with his personal qualities, with the power of his emotions, with his ability to love and his need to be loved. In Beethoven’s music, Buchbinder sees a reflection of the character and the destiny of his compatriot, and however jaded one might become of always turning to the same old friend, yet Buchbinder plays Beethoven again and again – and still each time afresh. Flying in the face of scholastic terminology, the pianist calls Beethoven a “supreme romantic”; he himself is a romantic musician who fears stiffness, rigidity and formalism more than anything else. Buchbinder is known for never listening to his own recordings, because as he is listening he would already play this or that section differently – this is true also of his own three recordings of the complete anthology of Beethoven’s sonatas. Hence Buchbinder’s loathing of working in studios – he needs the nervous tension of a live performance and the emotional connection with the public.

2020 was an anniversary Year of Beethoven, and in 2021 Buchbinder marks his own anniversary as a pianist for whom age, in his own words, has afforded him that which is most important – freedom. Buchbinder’s playing combines the sagacity of an incredibly experienced musician with youthful freshness, with the vivacity of a Spitzbube – or tearaway – called Rudi. “Pieces that have become stale must be performed in such a way that no-one in the auditorium can hum along,” Buchbinder has said in an interview; he himself never ceases to be surprised at – and he continues to stagger his audiences with his new discoveries. Having performed for many years in ensembles with outstanding instrumentalists – string and woodwind musicians – Buchbinder strives to think in an orchestral sense, seeing the piano as a universal “super-instrument” with an endless variety of timbre colouring and dynamic shading, just like the selfsame instrument of the future which Beethoven’s music was ultimately to find. Within Beethoven’s capacious and multi-layered structures, Buchbinder never fails to discover ever more new details and shading. Even the most experienced audiences will find surprises, because with Buchbinder both the general background and the foreground are constantly interchanged – the second voice, concealed in the shadows, and the dissonant consonance that far outstrips “classicism”, and the openwork decoration and the dense chord blocks may all come under the spotlight. Buchbinder is a phenomenal dramatist capable of holding the focussed attention of his audience from the first bar to the last, including the meditative slow movements: the temperamental pianist passionately declaims against the dragging-out of their tempi.

Buchbinder, like any true romantic, has an unattainable dream: to travel back through time and spend a day in Beethoven’s apartments, observing the genius at work while himself remaining unseen. The Mariinsky Theatre is inviting the public to spend seven evenings in Beethoven’s company, listening to the «New Testament of piano music» (Hans von Bülow speaking of the thirty-two sonatas) in the reading of its greatest adept, expert and interpreter. Khristina Batyushina

0 отзывов
Оставить отзыв
Чтобы оставить отзыв необходимо или зарегистроваться.
Данное мероприятие никто не комментировал. Вы можете стать первым.
Выберите для продолжения оформления заказа
Выберите город Санкт-Петербург