Опера «Моцарт и Сальери. Кащей Бессмертный»/ «Mozart and Salieri. Kashchey the Immortal»
6 +

Опера «Моцарт и Сальери. Кащей Бессмертный»/ «Mozart and Salieri. Kashchey the Immortal»

Продолжительность
0 ч 45 мин
Описание

Одноактные оперы

«Моцарт и Сальери»
Возрастная категория 6+

Спектакль сопровождается синхронными титрами на русском и английском языках

Премьера постановки: 26 марта 2019 года, Концертный зал Мариинского театра, Санкт-Петербург

Опера «Моцарт и Сальери» (1897) имеет авторское посвящение: «Памяти А. С. Даргомыжского». В нем – не только дань глубокого уважения к творцу «Каменного гостя» (эту неоконченную оперу удалось поставить на сцене Мариинского театра 16 февраля 1872 года – благодаря Цезарю Кюи, ее досочинившему, и Римскому-Корсакову, сделавшему ее оркестровку), но и указание на мелодический стиль и жанр камерной оперы, которые послужили композитору ориентиром. Как и «Каменный гость», «Моцарт и Сальери» написан на неизмененный текст одной из «Маленьких трагедий» Пушкина – подобное новаторское художественное решение еще больше сближает два произведения. «Сочинение это было действительно чисто голосовым, – пишет Римский-Корсаков в “Летописи моей музыкальной жизни”, – мелодическая ткань, следящая за изгибами текста, сочинялась впереди всего».

Романтическая легенда о смерти Моцарта от рук завистливого соперника подана у Пушкина через призму иронии: искусство эллинского духа, несущее усладу и свет, возвышается над строгим ветхозаветным морализмом. В горестных монологах Сальери, обрамляющих первую сцену, сосредоточено зерно пьесы. Эта сочная роль принесла славу первому ее оперному исполнителю – Федору Шаляпину. В партитуру «драматических сцен Пушкина» – так назвал свою оперу композитор – включены цитаты из моцартовских «Свадьбы Фигаро», «Дон Жуана» и, конечно, Реквиема, исполняемого хором за сценой. Образ Сальери, прилежного труженика, искреннего страдальца, не мог не вызывать сочувствия у Римского-Корсакова, оглядывавшегося на своих гениальных коллег – Мусоргского и Бородина.
В афише Мариинского театра эта камерная опера появлялась всего несколько раз: в 1905 и 1919 годах (оба раза с Шаляпиным), а затем в 1998-м (протагонистов пели Сергей Алексашкин и Леонид Захожаев). Нынешняя постановка, объединенная с другой репертуарной редкостью – «Кащеем Бессмертным», подготовлена к юбилейным торжествам в честь композитора.

Авторы и постановщики:
Музыка и либретто Николая Римского-Корсакова на текст Александра Пушкина
Режиссер-постановщик – Вячеслав Стародубцев
Художник-постановщик – Петр Окунев
Художник по свету – Сергей Скорнецкий
Художник видеоконтента – Вадим Дуленко
Пластическое решение – Сергей Захарин
Ответственный концертмейстер – Ирина Соболева
Дирижер – Тимур Зангиев

Продолжительность спектакля 45 минут.

***

«Кащей Бессмертный»
Возрастная категория 6+

Спектакль сопровождается синхронными титрами на русском и английском языках

Премьера постановки: 26 марта 2019 года, Концертный зал Мариинского театра, Санкт-Петербург

Исследователи делят оперы Римского-Корсакова на эпические, сказочные, исторические, гоголевские. «Кащей Бессмертный», написанный в 1901–1902 годах, когда композитор уже был автором одиннадцати сочинений в этом жанре, не вписывается ни в одну из категорий. Опера названа автором «осенней сказочкой» (в противоположность «весенней сказке» «Снегурочка»), что указывает на ее мрачный колорит, необычный для композитора, лучшие сочинения которого связаны со светлой, возвышенной лирикой, часто любовной. Вторая часть авторского комментария не менее интересна: несмотря на фольклорный сюжет, сказочной оперу можно назвать только условно, и Римский-Корсаков сам подчеркивает эту условность в ироничном обозначении «сказочка».
Главные герои оперы лишены индивидуальных характеристик, это не столько конкретные личности, сколько символические фигуры. Не случайно в сюжете произведения часто видят политический подтекст, трактуя образ Кащея как олицетворение самовластия и деспотизма. Композитор не отрекался от такой интерпретации, но это, конечно же, только одна из граней содержания оперы. Парадоксальным образом Кащей – самый яркий и сценически выигрышный образ сочинения. При всей своей мрачности это не стопроцентное зло, а зло в васнецовских серых тонах, которому далеко до инфернальной нежити XX века. Оно не убивает, а только лишает свободы и, возможно, воплощает инертные, сковывающие силы в душе человека. Вот почему ему противопоставлен не Иван-королевич, а Буря-богатырь – символ неуправляемой иррациональной стихии, лишь временно подчиненной холодному разуму.
Положительные образы в опере скованы, оплетены тенью зла, а их лирические излияния отмечены налетом искусственности, как будто живые чувства могут разрушить тщательно сконструированный «осенний» мир. Полагающийся по сюжету катарсис также лишь намечен в финале: после гибели Кащея композитор дает героям пропеть всего несколько строк, а затем завершает оперу. Остающееся ощущение недосказанности – намеренное и представляет собой особый художественный прием, который позволяет сохранить цельность атмосферы произведения. Во многом «Кащей» – экспериментальная опера. Смелость музыкального языка (предельная для композитора, который до самого конца оставался приверженцем «традиционных ценностей» в музыке) сочетается в ней с необычной образной системой и драматургией.
Либретто на сюжет русской сказки было предложено Римскому-Корсакову критиком Евгением Петровским в ноябре 1900 года и заинтересовало композитора, хотя и потребовало значительной доработки. Музыка создавалась с июня 1901-го по март 1902 года, а премьера прошла 12 декабря 1902 года в Частной опере Мамонтова, на сцене Солодовниковского театра в Москве. Публика и критики приняли сочинение с энтузиазмом, но открытость политическим интерпретациям не позволила поставить оперу на большой сцене вплоть до 1917 года, когда она наконец прозвучала в Большом театре. На сцене Мариинского театра оперу ставили в 1919 и в 1993 годах.
Екатерина Юсупова

Авторы и постановщики:
Музыка Николая Римского-Корсакова
Либретто композитора и его дочери Софьи по сценарию Евгения Петровского
Режиссер-постановщик – Вячеслав Стародубцев
Художник-постановщик – Петр Окунев
Художник по свету – Сергей Скорнецкий
Художник видеоконтента – Вадим Дуленко
Пластическое решение – Сергей Захарин
Ответственный концертмейстер – Ирина Соболева
Дирижер – Тимур Зангиев

Продолжительность спектакля 50 минут


One act operas

«Mozart and Salieri»
Age category 6+

The performances wiil have synchronised Russian and English supertitles

Premiere of this production: 26 March 2019, Concert Hall of the Mariinsky Theatre, St Petersburg

Synopsis
Vienna at the end of the 18th century
Scene 1
Salieri is deep in thought. He remembers his own convoluted path to glory and sorely envies Mozart: “Where, where is rightness? When the sacred gift, immortal genius, comes not in reward for fervent love, for total self-rejection, for work and for exertion and for prayers, but casts its light upon a madman's head, an idle loafer's brow...”
Mozart enters. He brings with him a blind fiddler, who played tunes from Mozart’s operas in an inn. The old man plays Zerlina’s aria from Don Giovanni, but does so out of tune. Mozart roars with laughter, while furious Salieri send the fiddler away.
Mozart shows his new work to his friend. Salieri is astounded by it and cannot hide his jealousy. Mozart and Salieri decide to dine together and part ways. Alone, Salieri decides that he has been chosen to stop Mozart, whose genius brings only destruction: “Like some celestial cherub, he came to bring us several tunes from heaven, to rouse within us, creatures of the dust, wingless desire and fly away thereafter. So fly away! The sooner now, the better.” He procures poison and intends to kill Mozart.

Scene 2
A room at the Golden Lion Inn. Mozart and Salieri are talking. Mozart tells his friend of a strange man in black, who came over a couple days ago – he commissioned Requiem from him and then never showed up again. He confesses that “by day and night my man in black would not leave me in peace.”
Salieri tries to soothe Mozart and suggests that he uncork a bottle of champagne, as advised by his companion Beaumarchais, or to reread Le Nozze di Figaro. Mozart asks whether it is true that Beaumarchais had poisoned someone, and hears the answer: “too laughable a fellow for such a serious craft.” He was a genius, objects Mozart, and “genius and evildoing are incompatibles.”
Salieri hesitates for a second and then eventually throws poison into Mozart’s glass. Deep in his thoughts, Mozart drinks his wine, then sits down at the piano and plays his Requiem. Rattled by this, Salieri cries. He unburdens his heart in a small arioso: “As if I had fulfilled a heavy duty, as if at last the healing knife had chopped a suffering member off.” Mozart, seeing Salieri’s tears, exclaims: “If only all so quickly felt the power of harmony!” But then he feels sick, bids his farewell, and leaves.
Salieri is alone again. Heavy doubts crawl into his soul as he is recollecting Mozart’s words of genius and evildoing being incompatible. Then what? Does it mean that he, Salieri, is no genius? “That is not true,” he cries desperately, “and Buonarotti? Or is it a legend of the dull-witted, senseless crowd – while really the Vatican's creator was no murderer?” His exclamation is left unanswered.

Credits:
Music and libretto by Nikolai Rimsky-Korsakov
Stage Director: Vyacheslav Starodubtsev
Set Designer: Pyotr Okunev
Lighting Designer: Sergei Skornetsky
Video Designer: Vadim Dulenko
Stage Movement: Sergei Zakharin
Musical Director: Irina Soboleva
Conductor: Timur Zangiev

Running time 45 minutes

***

«Kashchey the Immortal»
Age category 6+

The performances wiil have synchronised Russian and English supertitles

Premiere of this production: 26 March 2019, Concert Hall of the Mariinsky Theatre, St Petersburg

Synopsis

Scene 1
All is despondent and gloomy in Kashchey's kingdom. It is mid-autumn. The Princess of Untold Beauty languishes in her confinement, forcibly separated from her beloved Ivan-Tsarevich ("Days without light, sleepless nights, like wintry clouds they pass in an unchanging course..."). Kashchey enters. The Princess begs that the evil wizard gives her a chance to see her betrothed. Kashchey gives the Princess a magic mirror in which she sees Kashchey's daughter, and next to her is Ivan-Tsarevich. Kashchey also looks into the mirror and sees his own death there. Frightened, he sends Storm-Wind to his daughter to discover whether she still keeps his death close to her. The Princess asks Storm-Wind to reveal her intended and to tell him hwo she languishes in captivity. Storm-Wind sets out for the Far-Away Kingdom where Kashcheyevna lives.
Kashchey speaks of the secret of his immortality which lies in his daughter's tears – until Kashcheyevna cries nothing can threaten the wizard ("I have discovered the mystery of nature: I have found the gift of immortality"). Then he calls the Princess and asks her to sing him a lullaby, but she does not wish to enter the tower. Vengeful, Kashchey calls forth a snow-storm and blizzard on his kingdom.

Scene 2
A rocky island by the sea. In the moonlight, Kashcheyevna approaches the sea with a cup containing a magical elixir that she offers to young knights before killing them ("Night has fallen. The wind has dropped. Sweet-smelling darkness all around, and the wicked waves roll in more strongly...). Ivan-Tsarevich appears. The beauty of nature makes him think once more with nostalgia about the Princess ("Hark, oh night and sweet-smelling garden, night waves, stars and flower!"). Kashcheyevna offers the Tsarevich the goblet. He drains it and falls under the power of Kashcheyevna's magic charms. The wizard's daughter is also attracted by the knight ("A wave of passion shall carry us in a golden boat, through a sea of sweet dreams."). The Tsarevich falls asleep and Kashcheyevna holds a sword above him, but in a moment of indecision she hesitates. Suddenly Kashchei's Storm-Wind herald appears. Storm-Wind dispels the witch's charms – upon wakening, Ivan-Tarevich sets of with Storm-Wind for Kashchei's kingdom. Kashcheyevna also races there.

Scene 3
Kashchei is asleep in his tower, while the Princess, sitting on the porch, sings an evil lullaby to him ("Hush, hush, grey-headed Kashchey, evil immortal!"). Storm-Wind brings Ivan-Tsarevich to Kashchey's kingdom. The lovers greet each other in delight. ("The hour of separation has passed, my beloved friend is with me."). The Tsarevich lures the Princess after him to her freedom, but on the way they are stopped by Kashcheyevna. Love has erupted in her cold heart. She begs the Tsarevich to remain with her, promising to grant the Princess freedom. Moved by a sudden feeling of compassion, the Princess kisses Kashcheyevna. Kashcheyevna's heart softens, and tears appear in her eyes ("My eyes weep tears, for the first time. Like the dew on a fragrant flower, the tears refresh my heart..."). Kasheyevna is transformed into a beautiful weeping willow, and as she weeps so Kashchey's death comes.
Unseen voices announce the death of Kashchei. Storm-Wind throws the gates open wide – from the kingdom of death they may now travel the road to the kingdom of love and happiness.

Credits:
Music and libretto by Nikolai Rimsky-Korsakov
Stage Director: Vyacheslav Starodubtsev
Set Designer: Pyotr Okunev
Lighting Designer: Sergei Skornetsky
Video Designer: Vadim Dulenko
Stage Movement: Sergei Zakharin
Musical Director: Irina Soboleva
Conductor: Timur Zangiev

Running time: 50 minutes

1 отзыв
Оставить отзыв
Чтобы оставить отзыв необходимо или зарегистроваться.
галина
27.05.2019 / 10:58
Поразила связь между операми. Начиная с костюмов : и Сальери, и Кащей были одеты в почти одинаковые современные кроваво- красные атласные тройки. Один чахнет над златом, оберегая свою жизнь, спрятав смерть в слезинку дочери. Другой чахнет над своими знаниями, теряя вдохновение, отравляя себе завистью к Моцарту. Самое яркое впечатление - это когда Кащеевна одурманивает Ивана-Королевича. Чарующая, завораживающая музыка. Удивительный красоты баритон у Ивана-Королевича в исполнении Владислава Куприянова. Очарование зла в образе Кащеевны в исполнении меццо-сопрано Анны Кикнадзе.
Выберите для продолжения оформления заказа
Выберите город Санкт-Петербург