• Описание
  • Отзывы
  • Афиша
  • Опера «Фауст»/ «Faust»
    12 +

    Опера «Фауст»/ «Faust»

    Октябрь - Ноябрь Мариинский театр
    Продолжительность
    3 ч 20 мин
    Описание

    Опера в пяти действиях
    Возрастная категория 12+

    Исполняется на французском языке (сопровождается синхронными титрами на русском языке).

    Музыка Шарля Гуно
    Либретто Жюля Барбье и Мишеля Карре по мотивам одноименной легенды и трагедии Гёте

    Мировая премьера: 19 марта 1859 года, Театр Лирик, Париж
    Первое исполнение в Мариинском театре: 15 сентября 1869 года
    Премьера постановки: 26 апреля 2013 года

    Действие первое
    Фауст, старый ученый, маг-чернокнижник, сокрушается, что жизнь прожита зря. Ни наука, ни религия не дали ответов на его вопросы. Он готов принять яд, но не может решиться. Фауст просит помощи у сил ада. Появляется Мефистофель. Вызвав в зеркале видение – образ юной Маргариты, он искушает Фауста возможностью счастья и предлагает купить свои услуги на земле в обмен на услуги ученого в преисподней. Фауст соглашается. Яд в его стакане становится эликсиром молодости. Странные компаньоны отправляются в путь.

    Действие второе
    Горожане, солдаты и студенты пируют на ярмарке. Валентин, брат Маргариты, опечален. Он отправляется на войну и поручает заботу о сестре своему товарищу Зибелю (в версии режиссера Изабеллы Байвотер Зибель – девушка). Внезапно появившийся Мефистофель смущает толпу дерзкими куплетами о золотом тельце и угощает всех вином. Другу Валентина Вагнеру он предсказывает скорую гибель, а Зибелю предрекает увядание любого цветка, к которому тот прикоснется. Походя задевает Мефистофель и честь Маргариты. Валентин набрасывается на него со шпагой, но та ломается в воздухе. Даже крест из ее рукояти не способен устрашить дьявола.
    Общий испуг сменяется весельем – молодежь кружится в вальсе. В разгар танца появляется Маргарита. Фауст пытается очаровать ее, но девушка отвергает ухаживания незнакомца.

    Действие третье
    Зибель приносит Маргарите букет. Мефистофель же предлагает подарить ей ларец с драгоценностями: он уверен, что девушка выберет жемчуг, а не цветы.
    Маргарита поет балладу о фульском короле, предаваясь воспоминаниям о заговорившем с ней незнакомце. Заметив ларец, она примеряет украшения и любуется собой.
    Ее соседка Марта удивлена подарком. Разговор девушек прерывает Мефистофель, который сообщает Марте печальную весть: ее муж скончался. Дьявол тут же предлагает себя в качестве нового кавалера, и Марта не раздумывая соглашается. У Фауста и Маргариты появляется возможность поговорить. Девушка разрешает ученому поцеловать ее, но затем смятенно просит его уйти. Оставшись одна, Маргарита поверяет звездам свои чувства. Услышав ее слова, Фауст возвращается.

    Действие четвертое
    Маргарита всеми покинута: ее оставил возлюбленный, бывшие подруги смеются над ее несчастьем. Приходит Зибель со словами утешения. Маргарита идет в церковь и пытается молиться за Фауста и за его дитя, что носит под сердцем. Мефистофель призывает хор демонов. Потрясенная проклятием дьявола, Маргарита теряет сознание.
    Под звуки марша с войны возвращается Валентин. Он расспрашивает Зибеля о сестре и, предчувствуя недоброе, спешит ее увидеть. Появляются Фауст и Мефистофель. Последний исполняет насмешливую серенаду о том, как надо вести себя благонравной девушке. Валентин, подозревая Фауста в бесчестье Маргариты, затевает драку.
    Вмешательство Мефистофеля позволяет Фаусту нанести смертельный удар. Умирая, Валентин сулит сестре муки ада.

    Действие пятое
    Маргарита заключена в темницу, ее ждет казнь: у несчастной помутился рассудок, и она убила своего ребенка. Фауст надеется с помощью Мефистофеля спасти Маргариту, но девушка отталкивает его. Мефистофель проклинает грешницу, а голос с небес поет: «Спасена!»
    Звонят пасхальные колокола, хор ангелов славит Христа. Душа Маргариты отправляется в рай. Фауст на коленях в отчаянии провожает ее глазами.

    Музыкальный руководитель – Валерий Гергиев
    Режиссер и художник-постановщик – Изабелла Байвотер
    Художники по костюмам – Изабелла Байвотер при участии Ники Шоу 
    Художник по свету – Дженнифер Шривер 
    Видеодизайнеры – Нина Данн, Иан Уильям Гэллоуэй при участии Сальвадора Авила
    Хореограф – Дмитрий Пимонов 
    Сценическое движение − Дэн О'Нил
    Ответственный концертмейстер – Наталия Мордашова
    Главный хормейстер – Андрей Петренко 
    Репетитор по французскому языку – Ксения Клименко

    Спектакль идет с одним антрактом.


    Opera in five acts
    Age category 12+

    Performed in French (the performance will have synchronised Russian supertitles).

    Music by Charles Gounod
    Libretto by Jules Barbier and Michel Carré after motifs from the eponymous legend and tragedy by Goethe

    World premiere: 19 March 1859, Théâtre-Lyrique, Paris
    First performance at the Mariinsky Theatre: 15 September 1869
    Premiere of this production: 26 April 2013

    Act 1
    Faust, an aging professor, despairs that his life has been wasted, since his studies, and religious faith have not given him the answers he was looking for (Rien! En vain j'interroge). He prepares to kill himself with poison but hesitates in doubt. He curses science and faith, and asks for infernal guidance. Méphistophélès appears (duet: Me voice) and, with a tempting image of young Marguerite at her looking glass, he persuades Faust to buy Méphistophélès's services on earth in exchange for Faust's in Hell. Faust's glass of poison becomes an elixir of youth, making the middle-aged doctor feel young; the strange companions then set out into the world.

    Act 2
    A chorus of academics, soldiers and students sing a drinking song (Vin ou Bière). Valentin, Marguerite’s brother, is soon leaving for war and he entrusts the care of his sister to her friend Siébel (O sainte médaille ... Avant de quitter ces lieux). Méphistophélès appears and sings a rousing, irreverent song about the Golden Calf (Le veau d'or) and after, provides the uneasy crowdwine. Méphistophélès maligns Marguerite, and Valentin tries to strike him with his sword, which shatters in the air. Valentin uses the cross-shaped hilt of his sword to fend off what they now fear is an infernal power (chorus: De l'enfer). Méphistophélès is joined by Faust and the young girls in a waltz (Ainsi que la brise légère). Marguerite appears briefly and Faust attempts to charm her, but she refuses his offer to walk her home out of modesty.

    Act 3
    Siébel leaves a bouquet for Marguerite (Faites-lui mes aveux). Méphistophélès insists in searching for a  more tempting gift for Marguerite and Faust sings a cavatina (Salut, demeure chaste et pure) idealizing Marguerite as a pure child of nature. Méphistophélès returns with a beautiful box containing exquisite jewelry and Faust leaves it on Marguerite's doorstep, near Siébel's flowers. Marguerite enters, pondering her encounter with Faust, and sings a melancholy ballad about the King of Thulé (Il était un roi de Thulé). Marthe, Marguerite's neighbour, notices the jewelry and says it must be from an admirer. Marguerite tries on the jewels and is captivated by how they enhance her beauty, as she sings in the famous aria, the Jewel Song (Ah! je ris de me voir si belle en ce miroir). Méphistophélès and Faust join the women, Mephistopheles distracts Marthe and leaves Faust to seduce Marguerite. Marguerite eventually allows Faust to kiss her (Laisse-moi, laisse-moi contempler ton visage), but then in panic demands he goes away. She sings at her window of her interest in him, and Faust, listening, returns. Under the watchful eye and malevolent laughter of Méphistophélès, it is clear that Faust's seduction of young Marguerite is achieved.

    Act 4
    After being impregnated and abandoned by Faust, Marguerite is a social outcast. She is alone in her room (Il ne revient pas). Siébel visits and stands by her. Marguerite goes to the church and tries to pray there but is frightened, first by Méphistophélès and then by a choir of demons. She finishes her prayer but faints when she is cursed again by Méphistophélès. The scene shifts to the return of the soldiers - Valentin's company returns from the war to a military march (Deposons les armes and Gloire immortelle de nos aïeux). Siébel tries to keep Valentin from Marguerite as she is afraid he will punish her, but after looking for her in the church he returns to Marguerites room and breaks in. While he is inside Faust and Méphistophélès appear, and Méphistophélès sings her a mocking burlesque of a lover's serenade (Vous qui faites l'endormie). Valentin emerges from her room, furious at what has happened to Marguerite and suspecting that it is Faust who has debauched his sister. The men fight, Méphistophélès blocking Valentin's sword, allowing Faust to make the fatal thrust. With his dying breath Valentin blames Marguerite for his death and condemns her to Hell (Ecoute-moi bien Marguerite).

    Act 5
    Méphistophélès and Faust return to  visit Marguerite. Outside is Siebel, asleep, guarding her friend. Faust retrieves the key from the sleeping figure and enters Marguerite’s room. He sees she is in a terrible state, bleeding and pale, and may die. He and Marguerite sing a love duet (Oui, c'est toi que j'aime). Méphistophélès states that only Faust can deliver Marguerite from her fate, and he tries to help her, but she prefers to trust her fate to God and His angels (Anges purs, anges radieux). At the end she asks why Faust's hands are covered in her blood, pushes him away, and collapses. Méphistophélès curses, as a voice on high sings "Sauvée!" ("Saved!"). The bells of Easter sound and a chorus of angels sings "Christ est ressuscité!" ('"Christ is risen!"). And Marguerite's soul rises to heaven. In despair Faust follows it with his eyes; he falls to his knees and prays.

    Musical Director: Valery Gergiev 
    Director and Set Designer: Isabella Bywater 
    Costume Designers: Isabella Bywater with Nicky Shaw 
    Lighting Designer: Jennifer Schreiver 
    Video Designers: Nina Dunn, Ian William Galloway with Salvador Avila
    Choreographer: Dmitry Pimonov
    Movement Director: Dan O’Neill 
    Musical Preparation: Natalia Mordashova 
    Principal Chorus Master: Andrei Petrenko 
    French language Coach: Ksenia Klimenko

    Running time: 3 hours 20 minutes.
    The performance has one interval.

    0 отзывов
    Оставить отзыв
    Чтобы оставить отзыв необходимо или зарегистроваться.
    Данное мероприятие никто не комментировал. Вы можете стать первым.
    Афиша
    Все мероприятия
    Есть билеты
    • Октябрь (1 мероприятие )
    • Ноябрь (1 мероприятие )
    23
    Октября
    Среда
    19:00
    Мариинский театр Мариинский театр
    в наличии более 100 билетов
    Купить билет
    билеты по 900 - 3600
    Показать ещё
    2
    Ноября
    Суббота
    19:00
    Мариинский театр Мариинский театр
    в наличии более 100 билетов
    Купить билет
    билеты по 1350 - 3600
    Показать ещё
    Выберите для продолжения оформления заказа
    Выберите город Санкт-Петербург