Одноактные балеты «Барышня и хулиган», «Ленинградская симфония»/ One act ballets «The Young Lady and the Hooligan», «Leningrad Symphony»
0 +

Одноактные балеты «Барышня и хулиган», «Ленинградская симфония»/ One act ballets «The Young Lady and the Hooligan», «Leningrad Symphony»

Продолжительность
1 ч 15 мин
Описание

Одноактные балеты

Барышня и хулиган
Возрастная категория 12+

Музыка Дмитрия Шостаковича
Хореография Константина Боярского (1962)

Мировая премьера: 28 декабря 1962 года, МАЛЕГОТ, Ленинград
Премьера в Мариинском театре: 30 мая 2001 года

Этот балет – неродное дитя на Мариинской сцене: созданный в 1962 году в ленинградском Малом театре оперы и балета, обошедший многие сцены Советского Союза, только в 2001-ом он появился в афише Мариинского. А предыстория этого некогда так востребованного спектакля о послереволюционном лихолетье такова. В 1918 году на российские экраны вышел художественный фильм «Барышня и хулиган», поставленный по сценарию Владимира Маяковского. За основу сюжета был взят рассказ итальянского писателя Эдмондо де Амичиса «Учительница рабочих». Главный герой – Хулиган в исполнении Маяковского видел на улице новую школьную учительницу и с первого взгляда в нее влюблялся. Вскоре он начинал посещать ее занятия. А однажды, защищая учительницу (Барышню), Хулиган в драке получал смертельную рану и умирал на глазах возлюбленной.

В начале 1960-х годов по мотивам фильма Александр Белинский создал либретто одноименного балета, а балетмейстер МАЛЕГОТа Константин Боярский придумал хореографическое решение. Музыка была взята из трех многострадальных балетов Дмитрия Шостаковича – «Болт», «Золотой век» и «Светлый ручей», также в партитуру были включены фрагменты из музыки Шостаковича к кинофильмам. Премьера балета «Барышня и хулиган» состоялась в 1962 году. Советскому зрителю, за годы господства на сцене драмбалета привыкшему к балетам-пьесам, пришлась по вкусу рассказанная в танце история о нравственном перерождении Хулигана под влиянием незнакомого ему прежде чувства любви. В афише Малого оперного театра спектакль оставался вплоть до 1987 года. Один из последних его Хулиганов, Евгений Мясищев, вместе с коллегой по театру Екатериной Павловой и блиставшим в партии Хулигана в Новосибирском театре оперы и балета Сергеем Савковым в 2001-ом вернули к жизни спектакль Боярского на Мариинской сцене.
Ольга Макарова

Либретто Александра Белинского по киносценарию Владимира Маяковского
Декорации Вячеслава Окунева по мотивам сценографии Валерия Доррера
Костюмы Татьяны Ногиновой
Художник по свету – Владимир Лукасевич
Адаптация света на сцене Мариинского-2 – Андрей Понизовский, Егор Карташов

Продолжительность спектакля: 45 минут.

Спонсор постановки JT International.

*****

Ленинградская симфония

Музыка Дмитрия Шостаковича
Сценарий и хореография Игоря Бельского

Мировая премьера: 14 апреля 1961 года, Театр оперы и балета им. С.М. Кирова (Мариинский), Ленинград
Премьера реконструкции: 30 мая 2001 года, Мариинский театр, Санкт-Петербург

К началу 1960-х годов за Седьмой симфонией Шостаковича стояла широко разработанная мифология: начало работы над ней в бомбардируемом Ленинграде, доставка партитуры самолетом в осажденный город (см. у Ахматовой в «Поэме без героя»), прямая трансляция на передовую из блокадного города в день его предполагаемого взятия и так далее. Сам автор – живой и активно действующий – сделался отчасти мифологическим персонажем. В игровой ленте Захара Аграненко «Ленинградская симфония», вышедшей на экраны в 1958-м и посвященной как раз ленинградской премьере сочинения, Шостакович оказывался единственным персонажем под реальной фамилией – и в кадре не появлялся, оставаясь сверхгероем мифа. Все это важно знать, чтобы оценить груз, который принимал на себя хореограф Игорь Бельский, приступая к постановке балета на музыку первой части симфонии.
На премьере балет назывался «Седьмая симфония» – заголовок сухо жанровый, стерильный. Возможно, так Бельский пытался дистанцироваться от тяжкого, обязывающего мифа этого сочинения: Седьмых симфоний много, «Ленинградская» только одна. Хореограф прежде всего решал две формальные задачи. Во-первых, создание абстрактно-метафорической, чисто танцевальной системы – в противовес «реалистической», любившей длинные титулы, бутафорию и антикварную мебель, но почти не танцевавшей хореодраме 1930–1950-х. Во-вторых, построение танцевальной структуры, аналогичной структуре музыкальной, что впоследствии было обозначено термином «хореографический симфонизм».
Решить эти задачи Бельский ранее пытался в трехактном балете «Берег надежды» (1959). В 25-минутной «Седьмой симфонии» принцип был доведен до абсолюта. Герои балета – Юноша, Девушка, Предатель. Силы зла представляют условные Варвары, об их родословной говорят лишь некоторые жесты да коричневый цвет комбинезонов. На конкретное место действия намекает силуэт башни со шпилем, данный в несколько штрихов на белом заднике-экране. Сцена вообще пуста, только емкие задники-плакаты сменяют друг друга: балет оформил не маститый сценограф, а график-плакатист Михаил Гордон. Никаких разрушенных ленинградских фасадов, противотанковых ежей, бутафорского оружия, свастик и реальной униформы, как это могло быть в балете на тему блокады еще лет десять тому назад.
Балет готовили «вне плана», в нерабочее время, под магнитофонную запись (что тогда было внове). «Седьмая симфония» – вместе с «Каменным цветком» Григоровича – вывела на сцену поколение молодых артистов, с именами которых сегодня ассоциируется эпоха оттепели. Ее, балетной оттепели, символом стал именно прыжок-взлет Юрия Соловьева в партии Юноши, прыжок «космического Юрия», как потом стали называть танцовщика (даром что премьера балета Бельского состоялась через два дня после полета Гагарина).
В партии Юноши также выступали Анатолий Нисневич, Олег Соколов, Александр Грибов; их Девушками были Алла Сизова, Калерия Федичева, Габриэла Комлева, Наталья Макарова.
Начиная с шестого представления (6 июня 1962 года) балет назывался «Ленинградская симфония». Получившую зрительский успех и партийное одобрение постановку растиражировали в театрах Советского Союза. На родной сцене спектакль возобновили в 1991-м и реконструировали в 2001-м. По традиции его исполняют дважды в сезон, в самые важные для петербуржцев даты: День снятия блокады и День Победы.
«Ленинградскую симфонию» Бельского почти сразу назвали поворотным пунктом в истории советского балета и прямой наследницей «Величия мироздания» – легендарного спектакля Федора Лопухова на музыку Четвертой симфонии Бетховена, прошедшего единственный раз в 1923 году при полном недоумении наблюдателей. Идею балета-симфонии Бельский позже развернул в огромное полотно «Одиннадцатая симфония» на музыку одноименного опуса Шостаковича, уже на сцене Ленинградского Малого оперного театра (1966). Опыт оказался не столь удачным, к постановке симфоний Бельский больше не возвращался, однако хореографический симфонизм как структурная модель и как художественная идеология надолго стал idée fixe теоретиков советского балета.
Богдан Королёк

Художник – Михаил Гордон
Адаптация света на сцене Мариинского-2 – Андрей Понизовский, Егор Карташов

Продолжительность спектакля: 30 минут.


One act ballets

The Young Lady and the Hooligan
Age category 12+

Music by Dmitry Shostakovich
Choreography by Konstantin Boyarsky (1962)

World premiere: 28 December 1962, Maly Opera Theatre, Leningrad
Premiere at the Mariinsky Theatre: 30 May 2001

This ballet is something of an "adopted child" at the Mariinsky Theatre: created in 1962 at Leningrad's Maly Opera and Ballet Theatre and having been performed at numerous theatres in the Soviet Union, it was only in 2001 that it entered the Mariinsky Theatre's repertoire. The pre-history of this once incredibly popular production about post-revolutionary hard times is as follows; in 1918 Russian cinemas screened the art film The Young Lady and the Hooligan, staged after a scenario by Vladimir Mayakovsky. The plot was based on Italian writer Edmondo De Amicis' story La maestrina degli operai (The Workers' Young Schoolmistress). The protagonist is the Hooligan as depicted by Mayakovsky, who sees the new schoolmistress on the street and falls in love with her at first sight. Soon he begins to attend her class. One day, however, when protecting the teacher (the Young Lady), the Hooligan is fatally wounded in a brawl and dies before his beloved's eyes.

In the early 1960s after motifs of the film, Alexander Belinsky produced the libretto for the eponymous ballet, while the choreographer of the Maly Theatre Konstantin Boyarsky created the choreography. The music was taken from three unfortunate ballets by Dmitry Shostakovich – The Bolt, The Golden Age and The Limpid Brook, the score also featuring highlights from Shostakovich's music for films. The premiere of the ballet The Young Lady and the Hooligan took place in 1962. Soviet audiences, who over the years of the reign of "drama-ballet" on the stage had become used to ballet plays, were transfixed by the story-in-dance about the Hooligan's moral transformation under the influence of the emotion of love which he had not known before. The ballet remained in the repertoire of the Maly Theatre as late as 1987. One of the last Hooligans there, Yevgeny Myasishchev – together with his theatre colleague Yekaterina Pavlova and Sergei Savkov who dazzled as the Hooligan at the Novosibirsk Opera and Ballet Theatre – brought Boyarsky's ballet back to life at the Mariinsky Theatre in 2001.
Olga Makarova

Libretto by Alexander Belinsky based on the play of Vladimir Mayakovsky
Set design by Vyacheslav Okunev after Valery Dorrer
Costume design by Tatiana Noginova
Lighting design by Vladimir Lukasevich
Lighting Adaptation for the Mariinsky II by Andrei Ponizovsky and Yegor Kartashov

Running time: 45 minutes

Sponsored by JT International.

*****

Leningrad Symphony
Age category 6+

Music by Dmitry Shostakovich
Libretto and Choreography by Igor Belsky

World premiere: 14 April 1961, Kirov Theatre of Opera and Ballet (Mariinsky), Leningrad
Premiere of the reconstructed version: 30 May, 2001, Mariinsky Theatre, St Petersburg

By the early 1960s a widely-developed mythology had sprung up around Shostakovich's Seventh Symphony: starting work on it in Leningrad when it was being bombed, the delivery of the score by plane to the besieged city (see Anna Akhmatova's Poem without a Hero), the live broadcast to the vanguard from the besieged city on the day it was supposed to be taken and so on. The composer himself – living and working – became in part a mythological character. In Zakhar Agranenko's fictional account Leningrad Symphony, which appeared on screen in 1958 and which is actually dedicated to the Leningrad premiere of the opus, Shostakovich was the only character who had a real name – and he never appeared on-screen, remaining a superhero of the myth. It is important to know all of this in order to comprehend the onus of the work undertaken by the choreographer Igor Belsky when working on the production of the ballet set to the music of the first movement of the symphony.
At the premiere, the ballet was called Seventh Symphony – a title drily generic in type and sterile. Perhaps thus Belsky hoped to distance himself from the ponderous and commital myth of this opus: there are many "Seventh Symphonies", but there is only one Leningrad. To begin with, the choreographer resolved the formal tasks. First this was to create an abstractly metaphoric and pure dance system – unlike the "realist", long-title-loving choreo-dramas of the 1930s-50s with props and antique furniture that were almost undanceable. Secondly, there was the creation of the dance structure, similar to the structure of the music, which subsequently was given the appellation of "dance symphonism".
Belsky had attemped to resolve these tasks earlier in the three-act ballet Shore of Hope (1959). In the twenty-five-minute-long Seventh Symphony this principle was taken to the very edge. The ballet's characters are the Youth, the Girl and the Traitor. The powers of evil are represented by conditional Barbarians, their roots suggested only by certain gestures and the brown colour of their costumes. The specific place of the plot is hinted at by the silhouette of a tower with a spire, given in several strokes on the white back-screen. The stage is generally empty, with only capacious rear-stage posters changing one after the other; the ballet was designed not by a major set-designer but by the graphic poster designer Mikhail Gordon. There are no destroyed Leningrad façades, anti-tank barbed wire, prop weapons, swastikas or real uniforms, as it could have been in a ballet about the siege even ten years ago.
The ballet was rehearsed "outside the plan", in non-working hours and to a tape recording (an innovation at the time). The Seventh Symphony – together with Grigorovich's Stone Flower – brought a new generation of young dancers to the stage, whose names today are associated with "The Thaw". Ballet's symbol of "The Thaw" was Yuri Soloviev's jump and leap as the Youth, the leap of "cosmic Yuri" as the dancer later came to be known (it was curiously fortunate that the premiere of Belsky's ballet took place two days after Gagarin's flight into space). The role of the Youth was also performed by Anatoly Nisnevich, Oleg Sokolov and Alexander Gribov; the role of the Girl was performed by Alla Sizova, Kaleria Fedicheva, Gabriela Komleva and Natalia Makarova.
Starting from the sixth performance (6 June 1962) the ballet was called Leningrad Symphony. Having won success with the audience and Communist Party approval, the production was spread out to other theatres in the Soviet Union. At its home theatre the production was revived in 1991 and reconstructed in 2001. In line with tradition, it is performed twice each season, on dates that are vitally important for the people of St Petersburg: the Day of the Lifting of the Siege of Leningrad and Victory Day.
Belsky's Leningrad Symphony was almost immediately named a turning point in the history of Soviet ballet and a direct descendant of Magnificence of the Universe, the legendary production of Fyodor Lopukhov to the music of Beethoven's Fourth Symphony, performed just once in 1923 leaving the audience completely perplexed. Belsky later developed his idea of the ballet-symphony in the immense Eleventh Symphony, set to the music of Shostakovich's eponymous work, at Leningrad's Maly Opera Theatre (1966). The experience was not so successful, and Belsky never staged a symphony again, though choreographic symphonism as a structural model and as an artistic ideology would for long be an idée fixe of Soviet ballet theoreticians.
Bogdan Korolyok

Design by Mikhail Gordon
Lighting Adaptation for the Mariinsky II by Andrei Ponizovsky and Yegor Kartashov

Running time: 30 minutes.

0 отзывов
Оставить отзыв
Чтобы оставить отзыв необходимо или зарегистроваться.
Данное мероприятие никто не комментировал. Вы можете стать первым.
Выберите для продолжения оформления заказа
Выберите город Санкт-Петербург